Denis Keyer

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Abteilung für Alte Geschichte und Rezeptionsgeschichte der Antike

E-Mail
denis.keier@unibe.ch
Büro
WB-Kolleg, Muesmattstrasse 45
Postadresse
Universität Bern
Historisches Institut
Länggassstrasse 49
3012 Bern
seit 2022 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Historischen Institut der Universität Bern
2006-2022 Wissenschaftlicher Mitarbeiter am St. Petersburger Institut für Geschichte, Russ. Akad. d. Wiss.
2009 Promotion im Fach Klassische Philologie an der Univ. St. Petersburg
2001-2004 /
2006-2022
Oberlehrer und Dozent an der Univ. St. Petersburg (Institut für Klassische Philologie, teilzeit)
1996-2001 Studium der Klassischen Philologie an der Univ. St. Petersburg
  • ​​​Orientierungsprobleme in griechisch-römischen Riten
  • Aberglauben und Weltvorstellungen
  • Aberglauben im antiken Alltagsleben
  • Horaz
  • Petron
  • Apuleius
  1. Amors Niesen bei Catull (Cat. 45, 8–9; 17–18), in: Hyperboreus 8: 2 (2002) 294–301 (auf russisch, Zusammenfassung auf Deutsch).
  2. Parěre and parare in the sense of ‘to acquire’, in: Philologia classica 6 (2004) 209–218 (in Russian).
  3. On the Circumambulation of the Altar in Ancient Greece (on the meaning of Gk. ἐπὶ δεξιά), in: Vestnik of St. Petersburg State University, ser. 9: Philology, Oriental Studies, Journalism 3: 2 (Sept. 2007) 163-167 (in Russian).
  4. Towards the Polemics about the CIRB-Album (A Letter concerning the Review by I.A. Levinskaya and S.R. Tokhtasyev in VDI 2005 [No. 4] 179-198), in: Vestnik drevnej istorii 2008: 2 (265) 155–168 (in collaboration with A. Gavrilov and N. Pavlichenko) (in Russian).
  5. On the moving of the sun in terms of right and left (Cic. De div. I, 44-45; Acc. Brut. 27-28, 36-37 R.), in: Gaudeamus igitur: Collected papers in honour of A. V. Podosinov’s sixtieth anniversary, ed. by T. N. Jackson, I. G. Konovalova, G. R. Tsetskhladze (Moscow 2010) 196–202 (in Russian)
  6. “Trifling kopecks groaning on abacus”: N. V. Shebalin’s textual criticism on Nikolai Gogol’s “Dead Souls”. In: Philologia Classica 8 (2011) 114-118 (in Russian).
  7. In Virgine mulieres, fugitivi et compediti (Petr. Sat. 39. 9), in: Hyperboreus 16–17 (2011) 121-130.
  8. Trimalchio’s Astrology: Naïve Superstitions or Intentional Jokes? (Petr. Sat. 35. 1–5; 39. 5–12), in: Hyperboreus 18: 2 (2012) 264–294.
  9. Why Does the Future Lie behind?: A Myth of Cultural Studies in the Light of Linguistic Data, in: Ancient World and Us: Classical Heritage in Europe and Russia, Vol. 5 (2014) 33–66 (in Russian).
  10. Venimus ad summum Fortunae: Prosperity and Flourishing of Arts in Horace (Epist. 2. 1. 32–33), in: Hyperboreus 20 (2014) 279–294.
  11. Arcus in Horace, Carm. 3. 26. 7, in: Hyperboreus 22: 2 (2016) 293–307.
  12. Apuleius, “Metamorphoses”, 1, 1, 5 forensis: ‘foreign’ or ‘of the forum’?, in: Philologia classica 12: 1 (2017) 35–47.
  13. Apuleius ‘Metamorphoses’ 1. 10: A Jeer at Conventional Magic Motifs?, in: Philologia classica 13: 1 (2018) 96–102.
    doi.org/spbu20.2018.107
    philclass.spbu.ru/7026/5350
  14. The Train of Thought in Horace, Epist. 2. 2. 213–216, in: Hyperboreus 24: 2 (2018) 274–286.
  15. Inscription on a Roman stylus from London, in: Hyperboreus 25: 2 (2019) 340–350.
  16. Beans and Phases of the Moon in Columella (R. r. 2. 10. 12), in: Hyperboreus 26: 1 (2020) 157–164.
  17. Interpreting Horace in Th. Zielinski’s and M. Rostovtzeff’s Critique of I. Grevs // Hyperboreus 27: 1 (2021) 160-174.
  18. Eumolpus’ Poetics (Petr. Sat. 118): Problems of Interpretation and Train of Thought, in: Philologia classica 16: 2 (2021) 234–240.


Carmina Latina:

  1. Carmina natalicia, in: Philologia classica 9 (2014) 351–358 (jubilee odes in Latin verse and Russian verse translation)
  2. Carmina Latina, in: Aristeas 15 (2017) 11–20 (Latin jubilee odes and translations from Russian poetry in Latin verse).

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